Tot rust komen

Tot rust komen

Yoga heeft onder andere als doel de geest te kalmeren. Doordat ik naast mijn gezin en mijn baan als verpleegkundige ook eigenaar ben van een yogastudio, me bezighoud met de organisatie van YogaCamp en een online yogaprogramma ontwikkel, kan ik echt niet zeggen dat ik het rustig aan doe. Geregeld grap ik dat ik ‘s avonds toe ben aan mijn eigen yogales, en dat is ook zo. Na het geven van mijn eigen yogales kom ik vaak fitter uit de les dan dat ik erin ging.

Er is niets mis mee om met veel bezig te zijn. Om enorme prestaties te leveren. Zo lang je daarvan maar niet uitgeput raakt. Je kunt dit vergelijken met de prestaties van een topsporter. Een topsporter rust en slaapt veel om dit vol te kunnen houden. En wanneer we aan het einde van elke yogales het lichaam van een grote prestatie laten herstellen, doen wij hetzelfde. Dit noemen we ook wel Shavasana of eindontspanning. Shavasana bestaat uit twee fasen. In de eerste fase vertraag je al je lichaamsfuncties. Je ademhaling, hartslag, bloeddruk en ook je zenuwstelsel staan dan op een laag pitje. Het duurt gemiddeld zo’n 10 minuten voordat alles in de vertraagmodus is gekomen. Daarna treedt pas de tweede fase in: de herstelfase. Dit is de fase van het zelfhelend vermogen van je lichaam. Je lichaam krijgt hierin de kans zichzelf te repareren. Net als de accu van de auto, of de batterij van onze telefoon. Je ligt dan eigenlijk aan de oplader.

Herstellen

Voor velen van ons is de Shavasana of eindontspanning een enorme uitdaging. Zeker als je bent opgevoed met de opvatting dat niets doen zonde van je tijd is. Jezelf nuttig maken en niet lopen te lummelen; voor velen van ons is het er met de paplepel ingegoten. Maar innerlijke rust kan alleen ontstaan wanneer je je niet opgejaagd voelt. Ook voor mij zijn prestatiedruk en competitief denken elementen die ik mezelf telkens weer opleg. En mij dit te realiseren is de eerste stap naar rust en kalmte. Want wanneer je jezelf met een ander vergelijkt trek je aan het kortste eind. Er is altijd wel iemand beter dan een ander, heb ik inmiddels geleerd.

In De zeven geheimen van de schildpad spreekt Kurma de schildpad ons toe:

“Als buitensporig veel gedachten de geest belasten, is uitputting het gevolg. Als buitensporig veel rustloosheid het lichaam belast, is instorting het gevolg (lees: ziek worden, blessure, een ongeluk). Wie lichaam en geest respecteert, zal zijn grenzen in denken en doen niet overschrijden. Bevrijd je geest van begeerte om een toestand van rust te bereiken, bevrijd je lichaam van hectiek om een toestand van innerlijke vrede te bereiken: dat is de weg om je energie te bewaren.”

Gun jezelf dus genoeg rustmomenten tussendoor, al is het maar een paar minuten.

Bijvoorbeeld: door te gaan wandelen, warm bad nemen, een muziekje luisteren, te mediteren, een paar yogaoefeningen of gewoon door eens even helemaal niets te doen…

Laten we het daar de volgende keer eens over hebben: helemaal niets doen.

Ben je toe aan rust?

Voel je er wat voor om je te omringen met gelijkgestemden? Bijladen en bezinnen met behulp van meditatie, teksten en restorative yoga om geborgenheid te vinden in jezelf. Voel je er wat voor om je te omringen met gelijkgestemden?

Schildpadjes

Samen met Lilian Bults van mens & organisatie organiseer ik een bezinningsweekend “Vanuit bewegen, vertragen naar verstillen”. Van 16 -18 november a.s. gaan we ons een weekend lang terugtrekken in de natuur van Twente (Reutum). We zijn te gast op een parelachtige plek, Erve Deperman genaamd. We gaan ons voeden met de stilte van de natuur. De zeven geheimen van de schildpad met elkaar (her)ontdekken. Meer informatie en vragen? Bel met Lilian Bults (06-81220443) of Irene Vos (06-81472001) Of stuur een e-mail aan Lilian Bults of Irene Vos

 

Deel dit artikel:

Contactformulier

Vul onderstaande gegevens in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Rooster

augustus  2018
mDwdvZZ
 1
Events on 1 augustus 2018
  • CAY Yogadocent Irene Vos

    Begin: 1 augustus 2018,10:15

  • Kinderyoga docent Rianne Otte

    Begin: 1 augustus 2018,14:00

2
Events on 2 augustus 2018
  • Yogadocent Cecilia Huisman

    Begin: 2 augustus 2018,10:15

  • CAY Yogadocent Irene Vos

    Begin: 2 augustus 2018,17:00

3
Events on 3 augustus 2018
  • CAY Yogadocent Irene Vos

    Begin: 3 augustus 2018,10:15

  • Vega BBQ verzorgt door Holy Basil

    Begin: 3 augustus 2018,17:00

4
Events on 4 augustus 2018
  • CAY yogadocent Irene Vos

    Begin: 4 augustus 2018,17:00

5
Events on 5 augustus 2018
  • CAY Yogadocent Irene Vos

    Begin: 5 augustus 2018,10:15

  • Mindful walk & Yoga met Lilian Bults & Irene Vos

    Begin: 5 augustus 2018,17:00

6
Events on 6 augustus 2018
  • CAY Yogadocent Irene Vos

    Begin: 6 augustus 2018,10:15

7
Events on 7 augustus 2018
  • Kundalini Yogadocent Twanny Hegeman

    Begin: 7 augustus 2018,10:15

  • Mindful walk & Yoga met Lilian Bults & Irene Vos

    Begin: 7 augustus 2018,17:00

8
Events on 8 augustus 2018
  • CAY Yogadocent Irene Vos

    Begin: 8 augustus 2018,10:15

9
Events on 9 augustus 2018
  • Kundalini Yogadocent Twanny Hegeman

    Begin: 9 augustus 2018,10:15

  • Kinderyoga docent Rianne Otte

    Begin: 9 augustus 2018,10:30

  • CAY Yogadocent Irene Vos

    Begin: 9 augustus 2018,17:00

10
Events on 10 augustus 2018
  • CAY Yogadocent Irene Vos

    Begin: 10 augustus 2018,10:15

  • Vega BBQ verzorgt door Holy Basil

    Begin: 10 augustus 2018,17:00

1112
13141516
Events on 16 augustus 2018
  • Kinderyoga docent Rianne Otte

    Begin: 16 augustus 2018,10:30

171819
202122
Events on 22 augustus 2018
  • Kinderyoga docent Rianne Otte

    Begin: 22 augustus 2018,14:00

23242526
2728
Events on 28 augustus 2018
  • Kinderyoga docent Ina Rozema

    Begin: 28 augustus 2018,14:00

293031 

Eerstvolgende lessen

Kinderyoga docent Rianne Otte

Begin: 22 augustus 2018,14:00

Kinderyoga docent Ina Rozema

Begin: 28 augustus 2018,14:00

CAY

Begin: 3 september 2018,09:30