Nice to meet your Self!

Nice to meet your Self!

Zodra de wekker gaat en we ’s ochtends opstaan, begint ons denken vanzelf al te ratelen als een hamster in een radje. Met veel te lange to-dolijstjes of een (over)volle agenda gaan we onze dag tegemoet. Uit macht der gewoonte pakken we (ik) daarbij meestal ook nog eens onze telefoon of tablet. Of misschien lekker ouderwets de krant, dat kan ook nog. (Of is die krant inmiddels vervangen door de social media?)

Dit proces begint vaak al voor ons ontbijt en lijkt ons de hele dag te achtervolgen. Ons bewustzijn maakt gebruik van onze zintuigen en ons lichaam is het doorgeefluik. Het brein, ook wel mind genoemd, zet deze prikkels samen met ons intellect en ego om in gedachten. Die voortdurende prikkelstroom (over)belast de zintuigen. Zo bevorderen we onze eigen innerlijke onrust en zorgen we voor een oneindig lange gedachtestroom.

Door yoga te beoefenen worden we ons weer meer bewust van ons lichaam. Tijdens de yoga ‘practice’ op de mat worden we geconfronteerd met onze spanning. De yogahoudingen maken ons ervan bewust dat onze spieren in de loop van tijd korter zijn geworden. Ik vertel geregeld in de yogales dat een yogahouding geen doel op zich is. Het is niet belangrijk of je nu wel of niet je neus op de knieën kunt leggen, om maar eens wat te noemen. De yogahoudingen, ook wel asana’s genoemd, zijn bedoeld om ons bewust te worden van de opgebouwde spanning. Oftewel, meer lengte maken in je spierweefsel, waardoor jij en ik weer wat gemakkelijker en flexibeler door het leven kunnen bewegen. Door er aandacht aan te besteden, creëren we meer ruimte voor onszelf.

Lichaam en Geest

Wat minder bekend is, is dat die spieren niet zomaar vanzelf korter worden. Het korter worden van spieren is een mentaal proces. Onze gedachtenpatronen beïnvloeden niet alleen hoe we ons voelen, maar ook de stand van ons lichaam. We zijn een geheel, en het is onze mentale staat van ‘zijn’ die het lichaam aanstuurt. Als we in ons hoofd ontspannen, geven we dit signaal door aan ons lichaam, waardoor ons lichaam ook kan ontspannen. Je gaat letterlijk en figuurlijk lekkerder in je vel zitten. De praktijk van het dagelijks leven is vaak anders en hierdoor zitten we vaak te strak in het vel, of beter gezegd, in ons eigen harnas. Met dit gespannen lichaam bewegen we ons door het dagelijks leven.

Om terug te komen op de vraag van mijn yogalerares Judith Hanson Lasater: “Creëert de fysieke houding de meditatieve staat? Of creëert de meditatieve staat de fysieke houding?” Ik was benieuwd naar jullie ervaring.

Van jullie ontving ik de volgende antwoorden:

  • “Ik denk dat je het eerste eerst beoefend en dat het tweede dan kan ontstaan.”
  • “Och, echt eerst het lichaam voor mij. Vaak volgen de adem en de mind dan vanzelf. Als ik al heel meditatief ben, hoef ik eigenlijk geen houdingen meer te doen. Dan lost eventuele spanning in mijn lichaam vanzelf op. Dan beweeg ik vanzelf zo dat spanning verdwijnt. (Hmm, dus toch ook wel eerst de mind en dan het lichaam. Ik zit mijzelf lekker in de war te typen hier… 😉 )”
  • “Enorme inspiratiebron, deze kundige vrouw, ook voor mij al jaren. Meditatie is een staat van zijn en dient zich aan… Dus kan het beide.”
  • “Mooie diepzinnige vraag die je richting de verdiepende kant in jezelf brengt! Succes met je online trainingen!”
  • “Beide m.i. Ik ken haar niet. Thnx voor de tip.”

Yoga en Meditatie

Op de yogamat worden we hiermee geconfronteerd en geven we door de yogahoudingen (asana’s) de leiding aan het lichaam. Ons lichaam kan het tempo van ons hoofd niet bijbenen. De geest is veel sneller en het lichaam hobbelt er dikwijls achteraan. Als de geest kalmeert, neemt de spierspanning ook langzamerhand af in ons lichaam. Naast het beoefenen van de yogahoudingen, is meditatie ook een onderdeel van yoga. Eigenlijk beoefenen we de yogahoudingen om goed te kunnen zitten in meditatie.

Meditatie zorgt ervoor dat we focussen. Het is een vorm van concentratie die ervoor zorgt dat je de aandacht naar binnen keert. Zo creëer je afstand om te kunnen observeren wat er nu eigenlijk allemaal in de geest afspeelt. Door vaker de weg naar binnen te volgen, leer je je Zelf steeds beter kennen. Minder oordelen en inzien waarom we iets doen of juist niet(s) doen. Door meditatie wordt de geest rustiger en kan het lichaam meer en meer ontspannen. Terwijl je even de buitenwereld laat voor het wat het is, ga je op zoek naar je Zelf. Keer je aandacht naar binnen en blijf met je aandacht naar binnen gericht. Nice to meet your Self!

Nu zit ik alleen nog met het meditatiebeeld van die stapel stenen in de maag… Wie heeft er enig idee?

it is nice to meet your self with yoga

Voor de geïnteresseerden

Bijladen en bezinnen met behulp van meditatie, teksten en Restorative Yoga om geborgenheid te vinden in jezelf. Voel je er wat voor om je te omringen met gelijkgestemden? De natuur als spiegel zullen we ook in dit bezinningsweekend van 12-14 april a.s. weer gebruiken.

Samen met Lilian Bults van mens & organisatie organiseer ik voor de derde keer dit bezinningsweekend “Vanuit bewegen, vertragen naar verstillen”. We gaan ons een weekend lang terugtrekken in de natuur van Twente (Vasse). We zijn te gast op een parelachtige plek, Batsboer genaamd. We gaan ons voeden met de stilte van de natuur. De zeven geheimen van de schildpad met elkaar (her)ontdekken. Meer informatie en vragen? Bel met Lilian Bults (06-81220443) of Irene Vos (06-81472001) Of stuur een e-mail aan Lilian Bults of Irene Vos

 

 

Deel dit artikel:

Contactformulier

Vul onderstaande gegevens in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Rooster

maart  2019
MDWDVZZ
 1
Events on 1 maart 2019
23
4
Events on 4 maart 2019
5
Events on 5 maart 2019
6
Events on 6 maart 2019
78
Events on 8 maart 2019
910
11
Events on 11 maart 2019
12
Events on 12 maart 2019
13
Events on 13 maart 2019
1415
Events on 15 maart 2019
1617
18
Events on 18 maart 2019
19
Events on 19 maart 2019
20
Events on 20 maart 2019
2122
Events on 22 maart 2019
2324
25
Events on 25 maart 2019
26
Events on 26 maart 2019
27
Events on 27 maart 2019
2829
Events on 29 maart 2019
3031

Eerstvolgende lessen

CAR

Begin: 19 maart 2019,19:00

CAY

Begin: 19 maart 2019,20:15

CAY

Begin: 20 maart 2019,20:00