Doelen zijn de weg

De goede voornemens

De maand van goede voornemens is januari, en voor veel sport- en fitnesscentra is dit dé maand, voor yogastudio’s trouwens ook. Zelf merk ik ook dat er de afgelopen jaren en stiekem wat kilootjes bij aangekomen zijn. Mmm… ik had de overgang nog niet zo snel zien aankomen. Mijn lijf verandert en dat voelt vreemd. Het gaat soms sluipend en dan ineens weer sneller. Dus ja, die voornemens die ik eigenlijk nooit neem in januari beginnen nu toch wat vat op me te krijgen. Soms is de motivatie zwakker dan al die afleidingen.

Wat is motivatie eigenlijk?

Eens even opzoeken… “Iets beginnen en afmaken”, “aanzetten tot een bepaald gedrag”, “de drive die zorgt voor volharding in een activiteit”, “beweegreden”… Er zijn wel 16 definities van motivatie, lees ik op internet. Het komt er eigenlijk op neer dat zonder motivatie niets beweegt, letterlijk en figuurlijk.

Als je motivatie sterk is kost iets nauwelijks energie of kracht. Met een zwakke motivatie wordt het vaak bijna onmogelijk. Ik heb ooit een keer iets geleerd over intrinsieke en extrinsieke motivatie op de Leraren Opleiding Verpleegkunde (Hogeschool in Leeuwarden) en welke krachtiger is. Het is vast niet moeilijk te raden welke krachtiger, sterker, duurzamer en meer bevredigend is. Alleen is de vraag: kunnen we een motivatie die van binnenuit komt ontwikkelen?

Laat ik dit eens nauwkeuriger bestuderen. Ik lees dat er twee basisvormen van motivatie bestaan. De weg-van-motivatie en de erheen-motivatie.

De weg-van-motivatie is pijn. Pijn is een signaal dat er iets moet veranderen. Het is primair en kan van levensbelang zijn en heeft met overleven te maken. Deze motivatie kan dan ook ineens heel sterk zijn. Je kent vast die verhalen wel van mensen die bijna zichzelf kapot hebben gemaakt met een of andere verslaving.

De erheen-motivatie is het tegenovergestelde en werkt als een magneet als het sterk genoeg is. Hiervoor heb je wel een vooruitziende blik nodig (visualisatie) en zekere mate van bewustzijn, lees ik. Die vooruitziende blik is de beloning die je voor ogen hebt en schijnt heel doeltreffend te zijn.

Eens kijken of Kurma er wat over te vertellen heeft…

“Maak de weg tot doel, maar hou je doel daarbij in het oog.”

Doelen zijn de weg

Je kunt dus doelen stellen zodat ze een weg worden. Dan wordt het al veel eenvoudiger om ze te bereiken. Ik begrijp het nog niet helemaal… Wat bedoelt Kurma nu eigenlijk?

Meestal zien we onszelf aan het Beginpunt (B) en hebben we in de verte een Doel (D). Een begindoel en een einddoel. Wat ertussen ligt is het harde werk, ontberingen en vele beren waarschijnlijk. Obstakels om te overwinnen wat ons doel van ons scheidt.

B——————————->D

Wat Kurma zegt is iets anders: het Doel en het Beginpunt zijn één. Nu goed opletten, Irene! Het zijn aanduidingen van bepaalde punten op het traject. Begin en einde zijn onderdeel van de weg. De weg is doel geworden.

 

BD

———————————>

Heb je het? Ik krijg het volgens mij een beetje door. Het is net als bij de yogahoudingen. De yogahoudingen (asana’s) op zich zijn niet de yoga. Het is niet belangrijk of je je neus op de knieën legt. Het gaat om de weg ernaartoe. De houdingen geven ruimte om je te kunnen bewegen, stil te zitten, te mediteren. Het pad ontstaat dus door erop te wandelen. Waar heb ik ook alweer mijn wandelschoenen gelaten?

doelen zijn de weg

Voor de geïnteresseerden

Bijladen en bezinnen met behulp van meditatie, teksten en Restorative Yoga om je beginpunt en je (eind)doel als weg te leren bewandelen. Voel je er wat voor om je te omringen met gelijkgestemden? De natuur als spiegel zullen we ook in dit bezinningsweekend van 12-14 april a.s. weer gebruiken.

Samen met Lilian Bults van mens & organisatie organiseer ik voor de derde keer dit bezinningsweekend “Vanuit bewegen, vertragen naar verstillen”. We gaan ons een weekend lang terugtrekken in de natuur van Twente (Reutum). We zijn te gast op een parelachtige plek, Erve Deperman genaamd. We gaan ons voeden met de stilte van de natuur. De zeven geheimen van de schildpad met elkaar (her)ontdekken. Meer informatie en vragen? Bel met Lilian Bults (06-81220443) of Irene Vos (06-81472001) Of stuur een e-mail aan Lilian Bults of Irene Vos

 

 

Deel dit artikel:

Contactformulier

Vul onderstaande gegevens in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Rooster

januari  2019
MDWDVZZ
 123456
7
Events on 7 januari 2019
8
Events on 8 januari 2019
9
Events on 9 januari 2019
1011
Events on 11 januari 2019
1213
14
Events on 14 januari 2019
15
Events on 15 januari 2019
16
Events on 16 januari 2019
1718
Events on 18 januari 2019
1920
21
Events on 21 januari 2019
22
Events on 22 januari 2019
23
Events on 23 januari 2019
2425
Events on 25 januari 2019
2627
28
Events on 28 januari 2019
29
Events on 29 januari 2019
30
Events on 30 januari 2019
31 

Eerstvolgende lessen

CAR

Begin: 22 januari 2019,19:00

CAY

Begin: 22 januari 2019,20:15

CAY

Begin: 23 januari 2019,20:00