Meditatie

Meditatie

Wie op zoek is naar rust, bijvoorbeeld in je hoofd, of misschien ook wel naar innerlijke tevredenheid, komt op een gegeven moment uit bij meditatie. Meditatie is al zo oud als de weg naar Rome en wordt gebruikt in diverse (spirituele) stromingen. Meditatie leidt tot een vorm van rust, kalmte, vrede, heldere geest, energie en innerlijke kracht. Is dat niet wat velen van ons wensen? Inmiddels is de wetenschap er ook achter gekomen dat mediteren gunstige effecten heeft. Op het immuunsysteem, op pijn, eigenlijk op ons hele systeem. Door meditatie krijgt het parasympatische (onwillekeurige) zenuwstelsel de ruimte om het lichaam te kunnen ondersteunen in herstel. Dit wordt ook wel het zelfhelend vermogen genoemd. Een meditatieve staat van zijn, vind je in jezelf!

Wie zich concentreert heeft een soort ogenkleppen op. Je verzamelt je krachten en voorkomt dat je zintuigen worden afgeleid. Concentratie heeft met aandacht te maken. Om innerlijk stil te worden, is het noodzakelijk om ook uiterlijk stil te worden. Je lichaam niet meer bewegen. Door volledig bewegingsloos te zitten, kalmeren ook onze gedachten en gevoelens.

In yoga zijn alle houdingen, ook wel asana’s genoemd, bedoeld om goed te kunnen zitten. Zodat de geest niet wordt afgeleid door ongemakken in het lichaam. Wanneer de zintuigen signalen afgeven, leidt dit tot onrust of bewegingsdrang.

Nu zijn er verschillende meditatievormen. De meest bekende is toch mediteren in een speciale zithouding, waarin je een langere tijd bewegingsloos rechtop op de grond zit. Het voordeel van op de grond zitten is het zinken in het onderlichaam, zodat de grond je gaat dragen. Natuurlijk kun je ook op een stoel zitten. Eigenlijk komt het erop neer dat je je lichaam goed op elkaar stapelt, net als de stenen. Hieronder bespreek ik een aantal meditatieve zithoudingen:

Zithouding op de stoel

Voor de stoel is het belangrijk dat je voeten tijdens het zitten goed op de vloer staan. Nu heeft iedereen verschillende lichaamslengtes. Zorg er daarom voor dat je een stoel hebt waarop je benen wanneer je zit een hoek van 90 graden maken, of plaats iets onder je voeten om dit te bereiken. Je zit op eigen kracht, zonder te leunen. Je voeten staan op heupbreedte en raken de grond met de voetzool.

In deze video leg ik het een en ander uit over de zithouding op een stoel en wat voor invloed de stand van je lichaam heeft op je gevoel:

Zithouding op de grond

Als je op de grond wilt mediteren is het, zeker in het begin, aan te raden om je lichaam te ondersteunen met een meditatiebankje, -kussen, of met bijvoorbeeld een opgevouwen deken. Belangrijk is dat je op je zitbotten zit in plaats van op je heiligbeen (waardoor je gaat hangen in de onderrug).

Het is makkelijk om op je zitbotten te zitten als je het bekken iets naar voren kantelt en een lichte holling hebt in je onderrug. Nu zijn velen van ons in de loop der tijd minder soepel geworden in de onderrug en heupen. Het is dan prettig om het bekken wat hoger te plaatsen met behulp van een kussen of bankje zodat je makkelijker op je zitbotten kunt zitten.

Doordat je een tijdje stil zit kun je afkoelen. Zorg er daarom voor dat je warme sokken en kleding aan hebt en trek eventueel een extra deken over je heen. Draag comfortabele kleding die niet afknelt. Aangezien niet ieder lichaam hetzelfde is zijn er verschillende zithoudingen mogelijk. Ik geef een aantal voorbeelden, het is aan jou om te ontdekken welke op dit moment het beste bij je past.

Hielzit op meditatiekussen, bankje of blok (lotus of halve lotus)

De lotus of halve lotus wordt ook wel de kleermakerszit genoemd. Deze houding is meestal minder geschikt voor mensen met knieproblemen. De benen worden gekruist en zo nodig ondersteund met extra materialen om de spanning in de liezen te verminderen. Door je schouders even op te tillen en naar achteren af te rollen, open je je borstkas. Laat je pinken rusten op je knieën of bovenbenen en open je handpalmen naar boven. Hierdoor neem je een open en ontvangende houding aan. Je kunt je handpalmen ook naar beneden openen om de aandacht meer naar binnen te richten.

Veel mensen moeten eraan wennen om hun lichaam volledig bewegingsloos te laten zijn.
Je kunt dit het beste rustig opbouwen. Voel je bewegingsdrang, dan kun je bijvoorbeeld proberen om het nog even uit te stellen. De onrust kan dan ook weer verdwijnen. Het is belangrijk om je zithouding goed op te bouwen. Net als het stapelen van de stenen.

Beluister het geluidsfragment van opbouw van de zithouding voor de meditatie.

Verbinding HARA en SOLAR PLEXUS

Zorg ervoor dat je in de meditatie zo comfortabel en gecentreerd mogelijk zit en benut de kracht van de twee zwaartepunten in je bovenlichaam. Het eerste zwaartepunt ligt net onder je navel en wordt HARA genoemd. Het tweede zwaartepunt ligt net onder je borstbeen bij je maag en heet SOLAR PLEXUS of Zonnevlecht. Door uitademend je ribben naar binnen te schuiven, bewegen de zwaartepunten naar elkaar toe en activeer je je inwendige corsetspieren (buik-, borst-, rugspieren en ook de bekkenbodem). Dit zorgt ervoor dat je niet terugzakt en gaat hangen in de onderrug. Stabiel zitten is een voorwaarde om tot de meditatieve staat te komen. Het vraagt een vorm van zelfdiscipline en veel mensen zetten een timer als ondersteuning.

In deze video leg ik de verbinding HARA en SLORAR PLEXUS uit:

Helemaal bij jezelf blijven

Vervolgens is je ademhaling een manier om met afleidingen en ongemakken om te gaan. Zodra je afgeleid raakt door een gedachte of ongemak, breng je je aandacht weer naar je ademhaling. Hierdoor brengt de ademhaling je terug naar je meditatieve staat.

Kurma spreekt:

De inademing en de uitademing vrij hun gang laten gaan, dat betekent je adem in harmonie brengen. Is je adem harmonisch, dan zullen moeilijkheden helemaal vanzelf verdwijnen. Door je adem toe te staan naar zijn bron terug te keren (HARA) wordt de geest rustig en vrij.

(Uit: De zeven geheimen van de schildpad)

Door de beweging van je adem met aandacht te volgen, concentreer je je om bij jezelf te blijven en de effecten van de stilte te ervaren.

Gratis online challenge “Van rugklacht naar rugkracht!”

Rugklacht naar Rugkracht

Bestel

 

Als je meedoet betekent dit voor jou:

  • Dat je 6 dagen lang oefeningen ontvangt om je wervelkolom te versoepelen;
  • In de vorm van 6 kort filmpjes ontvang je yoga-oefeningen;
  • Met uitleg en achtergrondinformatie;
  • Elke les bestaat uit een korte oefening van ongeveer 5 tot 15 minuten;
  • Op een stoel voer je simpele oefeningen uit waarmee je de wervelkolom versoepelt;
  • Tegelijkertijd leer je ook welke bewegingen de wervelkolom kan maken;
  • Je leert welke veelvoorkomende voorkeurshoudingen de rug belasten (waardoor klachten kunnen ontstaan);
  • Je leert wat het verschil is tussen corsetspieren en houdingsspieren.
  • Verder kun je gebruikmaken van online ondersteuning via de besloten Facebookgroep.

De deelnemers van de online challenge “Van rugklacht naar rugkracht!” waren ook enthousiast:

  • “Dank voor de challenge! Ook de filmpjes met uitleg zijn super!”
  • “Irene, het waren duidelijke lessen. Proeft naar meer.. Ik vond ook de bijgevoegde artikelen verhelderend.”
  • “Ik geef wekelijks met succes yogalessen voor de rug. Gewoon met mijn yoga-ervaring en op gevoel. Deze cursus geeft mij wat onderbouwing. Fijn dat ik straks je cursus mag volgen.”
  • “Heerlijke oefening “hol en bol”. Ik ken hem staand en vooroverbuigend en gebruik hem veel na mijn spinning- of kracht/cardiolessen. Deze op de stoel is een mooie variant en voelt fijn!”
  • “De kracht zit in de eenvoud van de oefeningen. Ik vind het zo knap hoe jij dat stap voor stap kunt beschrijven met daarbij waar je in je lijf wat kunt ervaren. Het geheim zit uiteindelijk in de actie en omdat het zo ‘simpel’ is, vind ik het makkelijker om het ook daadwerkelijk toe te passen in het dagelijks leven. Ik let nu goed op mijn zithouding en ik hoop dat het een automatisme wordt.”
  • “Fijne oefeningen, ik kijk uit naar de workshop. Ik hoop dat ik met Critical Alignment Yoga de klachten in mijn schouder kan oplossen.”

Ik wil graag zoveel mogelijk mensen de bijzondere effecten van Critical Alignment Yoga laten ervaren.
Help je mee door deze lessen voor het versoepelen van de wervelkolom te delen?

Deel dit artikel:

Contactformulier

Vul onderstaande gegevens in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.