Stenen stapelen

Helemaal bij jezelf blijven

Helemaal bij jezelf blijven

Waar waren we ook alweer gebleven? Oh ja, die stenen die symbool staan voor meditatie. Wat heeft dat met elkaar te maken? Ik ging op zoek en kwam terecht bij Marjolijn van Oijen van Voeljekracht. Marjolijn is specialist in traumaverwerking en herstel na trauma. Met behulp van diverse methodieken begeleidt ze mensen in het (terug)vinden van hun eigen kracht. Zo reed ik op een dinsdagochtend naar het prachtige Loenen. Een waterig zonnetje scheen mij tegemoet en in de achterbak van de auto lagen naast mijn bolsters, oogkussens en een flinke stapel dekens een aantal gekregen en gevonden stenen. We hadden elkaar nog nooit eerder ontmoet, behalve dan aan de telefoon om de afspraak te plannen. Onder het genot van een kopje thee maakten we verder kennis met elkaar en als vanzelf zaten we even later met onze stenen op de grond.

Marjolijn legde mij uit dat je meestal een vrij grote basissteen kiest. Veel stenenstapelaars nemen deze basissteen overal mee naartoe. (Ssst, dit laatste niet verder vertellen, hoor!) Door stenen te stapelen ben je alleen gericht op datgene waar je mee bezig bent. Je tastzintuigen voelen de zwaartekracht. Je voelt en ziet op een gegeven moment dat de steen in of op de andere steen klikt, en dan is er die balans. De stapelstenen zijn van tijdelijke aard. Het is een wankel evenwicht, want zodra er bijvoorbeeld een kat voorbijloopt valt de stapel gemakkelijk weer om. Vandaar dat stapelstenen weer afgebroken dienen te worden; het kan ook gevaarlijk zijn.

Stenen stapelen

 

Eigenlijk is het helemaal niet moeilijk en doet het mij denken aan een goedkopere vorm van Jenga. Na een tijdje stapelen was het tijd voor een gezamenlijke lunch. Vervolgens was het mijn beurt om Marjolijn te laten kennismaken met Restorative Yoga. Tijdens het klaarleggen van de bolsters en dekens merkte ik al dat dit eigenlijk ook een vorm van stapelen is. Je legt de fundering klaar om het lichaam te laten rusten en ontspannen. Als het lichaam stabiel ligt ontstaat er een vorm van rust. Net als de stenen die op elkaar rusten. Deze rust is een tijdelijk gegeven en er is een wankel evenwicht. Bij het minste of geringste wordt de rust verstoord. Aha, dat is net als in het dagelijks leven! Ik geloof dat ik het door begin te krijgen.

Meditatie, stenen en stapelen

Wie op zoek is naar rust, bijvoorbeeld in je hoofd, of misschien ook wel naar innerlijke tevredenheid, komt op een gegeven moment uit bij meditatie. Meditatie is al zo oud als de weg naar Rome en wordt gebruikt in diverse (spirituele) stromingen. Meditatie leidt tot een vorm van rust, kalmte, vrede, heldere geest, energie en innerlijke kracht. Is dat niet wat velen van ons wensen? Inmiddels is de wetenschap er ook achter gekomen dat mediteren gunstige effecten heeft. Op het immuunsysteem, op pijn, eigenlijk op ons hele systeem. Door meditatie krijgt het parasympatische (onwillekeurige) zenuwstelsel de ruimte om het lichaam te kunnen ondersteunen in herstel. Dit wordt ook wel het zelfhelend vermogen genoemd. Een meditatieve staat van zijn, vind je in jezelf!

Wie zich concentreert heeft een soort ogenkleppen op. Je verzamelt je krachten en voorkomt dat je zintuigen worden afgeleid. Concentratie heeft met aandacht te maken. Om innerlijk stil te worden, is het noodzakelijk om ook uiterlijk stil te worden. Je lichaam niet meer bewegen. Door volledig bewegingsloos te zitten, kalmeren ook onze gedachten en gevoelens.

In yoga zijn alle houdingen, ook wel asana’s genoemd, bedoeld om goed te kunnen zitten. Zodat de geest niet wordt afgeleid door ongemakken in het lichaam. Wanneer de zintuigen signalen afgeven, leidt dit tot onrust of bewegingsdrang.

Nu zijn er verschillende meditatievormen. De meest bekende is toch mediteren in een speciale zithouding, waarin je een langere tijd bewegingsloos rechtop op de grond zit. Het voordeel van op de grond zitten is het zinken in het onderlichaam, zodat de grond je gaat dragen. Natuurlijk kun je ook op een stoel zitten. Eigenlijk komt het erop neer dat je je lichaam goed op elkaar stapelt, net als de stenen. Hieronder bespreek ik een aantal meditatieve zithoudingen:

Zithouding op de stoel

Voor de stoel is het belangrijk dat je voeten tijdens het zitten goed op de vloer staan. Nu heeft iedereen verschillende lichaamslengtes. Zorg er daarom voor dat je een stoel hebt waarop je benen wanneer je zit een hoek van 90 graden maken, of plaats iets onder je voeten om dit te bereiken. Je zit op eigen kracht, zonder te leunen. Je voeten staan op heupbreedte en raken de grond met de voetzool.

In deze video leg ik het een en ander uit over de zithouding op een stoel en wat voor invloed de stand van je lichaam heeft op je gevoel:

Zithouding op de grond

Als je op de grond wilt mediteren is het, zeker in het begin, aan te raden om je lichaam te ondersteunen met een meditatiebankje, -kussen, of met bijvoorbeeld een opgevouwen deken. Belangrijk is dat je op je zitbotten zit in plaats van op je heiligbeen (waardoor je gaat hangen in de onderrug).

Het is makkelijk om op je zitbotten te zitten als je het bekken iets naar voren kantelt en een lichte holling hebt in je onderrug. Nu zijn velen van ons in de loop der tijd minder soepel geworden in de onderrug en heupen. Het is dan prettig om het bekken wat hoger te plaatsen met behulp van een kussen of bankje zodat je makkelijker op je zitbotten kunt zitten.

Doordat je een tijdje stil zit kun je afkoelen. Zorg er daarom voor dat je warme sokken en kleding aan hebt en trek eventueel een extra deken over je heen. Draag comfortabele kleding die niet afknelt. Aangezien niet ieder lichaam hetzelfde is zijn er verschillende zithoudingen mogelijk. Ik geef een aantal voorbeelden, het is aan jou om te ontdekken welke op dit moment het beste bij je past.

Hielzit op meditatiekussen, bankje of blok (lotus of halve lotus)

De lotus of halve lotus wordt ook wel de kleermakerszit genoemd. Deze houding is meestal minder geschikt voor mensen met knieproblemen. De benen worden gekruist en zo nodig ondersteund met extra materialen om de spanning in de liezen te verminderen. Door je schouders even op te tillen en naar achteren af te rollen, open je je borstkas. Laat je pinken rusten op je knieën of bovenbenen en open je handpalmen naar boven. Hierdoor neem je een open en ontvangende houding aan. Je kunt je handpalmen ook naar beneden openen om de aandacht meer naar binnen te richten.

Veel mensen moeten eraan wennen om hun lichaam volledig bewegingsloos te laten zijn.
Je kunt dit het beste rustig opbouwen. Voel je bewegingsdrang, dan kun je bijvoorbeeld proberen om het nog even uit te stellen. De onrust kan dan ook weer verdwijnen. Het is belangrijk om je zithouding goed op te bouwen. Net als het stapelen van de stenen.

Beluister het geluidsfragment van opbouw van de zithouding voor de meditatie.

Verbinding HARA en SOLAR PLEXUS

Zorg ervoor dat je in de meditatie zo comfortabel en gecentreerd mogelijk zit en benut de kracht van de twee zwaartepunten in je bovenlichaam. Het eerste zwaartepunt ligt net onder je navel en wordt HARA genoemd. Het tweede zwaartepunt ligt net onder je borstbeen bij je maag en heet SOLAR PLEXUS of Zonnevlecht. Door uitademend je ribben naar binnen te schuiven, bewegen de zwaartepunten naar elkaar toe en activeer je je inwendige corsetspieren (buik-, borst-, rugspieren en ook de bekkenbodem). Dit zorgt ervoor dat je niet terugzakt en gaat hangen in de onderrug. Stabiel zitten is een voorwaarde om tot de meditatieve staat te komen. Het vraagt een vorm van zelfdiscipline en veel mensen zetten een timer als ondersteuning.

In deze video leg ik de verbinding HARA en SLORAR PLEXUS uit:

Helemaal bij jezelf blijven

Vervolgens is je ademhaling een manier om met afleidingen en ongemakken om te gaan. Zodra je afgeleid raakt door een gedachte of ongemak, breng je je aandacht weer naar je ademhaling. Hierdoor brengt de ademhaling je terug naar je meditatieve staat.

Kurma spreekt:

De inademing en de uitademing vrij hun gang laten gaan, dat betekent je adem in harmonie brengen. Is je adem harmonisch, dan zullen moeilijkheden helemaal vanzelf verdwijnen. Door je adem toe te staan naar zijn bron terug te keren (HARA) wordt de geest rustig en vrij.

(Uit: De zeven geheimen van de schildpad)

Door de beweging van je adem met aandacht te volgen, concentreer je je om bij jezelf te blijven en de effecten van de stilte te ervaren.

Wie mee wil en zichzelf wil terugtrekken, het mediteren wil beoefenen of wil leren om helemaal bij zichzelf te blijven: in het weekend van 12-14 april a.s. gaan we met een groep van gelijkgestemden bijladen en bezinnen. Met behulp van meditatie, teksten en Restorative Yoga. Opnieuw gebruiken we hierbij de natuur als spiegel.)

Bezinningsweekend “Van bewegen naar verstillen”

 

Samen met Lilian Bults van mens & organisatie organiseer ik voor de derde keer dit bezinningsweekend “Vanuit bewegen, vertragen naar verstillen”. We gaan ons een weekend lang terugtrekken in de natuur van Twente (Reutum). We zijn te gast op een parelachtige plek, Erve Deperman, waar we ons gaan voeden met de stilte van de natuur. De zeven geheimen van de schildpad met elkaar (her)ontdekken. Meer informatie en vragen? Bel met Lilian Bults (06-81220443) of Irene Vos (06-81472001). Of stuur een e-mail aan Lilian Bults of Irene Vos

 

Deel dit artikel:

Contactformulier

Vul onderstaande gegevens in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Rooster

januari  2019
MDWDVZZ
 123456
7
Events on 7 januari 2019
8
Events on 8 januari 2019
9
Events on 9 januari 2019
1011
Events on 11 januari 2019
1213
14
Events on 14 januari 2019
15
Events on 15 januari 2019
16
Events on 16 januari 2019
1718
Events on 18 januari 2019
1920
21
Events on 21 januari 2019
22
Events on 22 januari 2019
23
Events on 23 januari 2019
2425
Events on 25 januari 2019
2627
28
Events on 28 januari 2019
29
Events on 29 januari 2019
30
Events on 30 januari 2019
31 

Eerstvolgende lessen

CAR

Begin: 22 januari 2019,19:00

CAY

Begin: 22 januari 2019,20:15

CAY

Begin: 23 januari 2019,20:00