Transformatie

Het begin van de reis van mijn leven

De reis van mijn leven begon in de zomer van 2005. In de jaren die daaraan voorafgingen was er een en ander gebeurd. Inmiddels werkte ik niet meer in het ziekenhuis. We waren verhuisd, en was ik van de ene tijdelijke baan in de andere gerold. Ondertussen zaten we ergens halverwege een ivf-traject omdat kinderen krijgen niet lukte. Ik wist op dat moment dat ik niet verder wilde met dit traject en dat we onder ogen moesten zien dat we met zijn tweetjes zouden blijven.

Ik was compleet door mijn energie heen en wilde rust. Op internet zocht ik naar een last minute, all inclusive vakantie. Iets wat we nog nooit eerder hadden gedaan. Een aantrekkelijk aanbieding kwam langs en met een druk op de knop was de luxe vakantie in de Franse alpen geboekt.

Iets met yoga

Ik kan het me het moment nog goed herinneren. We zaten uitgebreid te lunchen in dat luxe resort in Frankrijk. Mijn grote steun en toeverlaat vroeg me wat ik wilde doen nu we met zijn tweetjes zouden blijven. Ik antwoordde: “Iets met yoga.” De voorkant van de dvd van Rodney Yee Back Care Yoga brandde op mijn netvlies. De twee flinke bellen witte wijn klonken over het terras. Na thuiskomst bezocht ik uitgebreid diverse yogaopleidingen in Nederland. Het waren er op dat moment nog niet eens zoveel.

Rodney Yee Back Care Yoga

Rouwproces

Het besef dat rouw littekens achterlaat had ik eigenlijk nog niet. Littekens op je ziel en je hart, zo noemen ze dat ook wel. Ik was opgeleid met Kübler-Ross en herkende wel de fases die door haar werden genoemd. Op een donkere, sombere vrijdagmiddag zat ik alleen thuis bij de open haard. In één keer, zonder dat ik zelf eigenlijk besefte wat ik van plan was, liep ik naar de wasmand. In die wasmand lagen twee setjes keurig opgevouwen babykleertjes. Een voor een jongen en een voor een meisje, uit de kringloopwinkel. Alsof ik werd bestuurd pakte ik de beide setjes en liep ik weer terug naar de open haard. De vlammen sloegen hoog op en tranen stroomden over mijn wangen. Mijn liefste trof bij mij bij thuiskomst zo aan. Hij had er eigenlijk wel bij willen zijn…

Mijn transformatie- en acceptatieproces was begonnen. Pas jaren later kwam ik iets tegen over Kintsugi. Een artikel, waarin het rouwproces beschreven stond met een illustratie van een schaal met de Japanse hersteltechniek Kintsugi, het samenvoegen van de gebroken stukken, de scherven, met goudlijm. De illustratie benadrukte dat, indien je je gebroken voelde door een ervaring, deze littekens eigenlijk een uniek deel zijn van je geschiedenis. De littekens die het mij hadden opgeleverd zaten onzichtbaar aan mijn binnenkant, behalve het litteken van mijn achillespees.

Kintsugi

De reis van mijn leven

Na het bezoeken en vergelijken van diverse yogaopleidingen kwam ik uit bij de voormalige yogaopleiding Hara van Janna Wingelaar.  Tijdens de open avond voelde ik onmiddellijk dat ik op de juiste plek was aangekomen. Inmiddels was er een jaar verstreken na de beslissing in Frankrijk. In september 2006 begon mijn nieuwe reis. Ik wist toen nog niet dat er bij yoga zoveel kwam kijken. Een maand eerder, onderweg weer op vakantie, hadden we besloten om voor adoptie te gaan. Mijn innerlijk weten wist dat de yoga-opleiding mijn gids zou zijn voor dit adoptietraject. Ik was onderweg op mijn yogapad naar onze op dat moment nog onbekende dochter.

Het was het begin van de reis van mijn leven…

Voor de geïnteresseerden

Sta jij aan een nieuw begin van een nieuwe ‘reis’, misschien wel de ‘reis’ van je leven? Wil je een weekend de tijd nemen om vorm te geven aan jouw ‘droom’. De eerste stap op weg naar jouw ‘hartsdoelen’. Een weekend om besluiten te nemen, knopen door te hakken, te veranderen en te groeien, in actie te komen en concreet aan je plannen te werken. Oftewel de  “Bezinnen en dan beginnen”.

Voel je er wat voor om je te omringen met gelijkgestemde reisgenoten? Het weekend van 1 tot 3 november a.s. op een mooie plek in Twente Erve Deperman te Reutum. Samen met Lilian Bults van mens & organisatie organiseer ik dit bezinningsweekend “Bezinnen en dan beginnen”. Meer informatie en vragen? Bel met Lilian Bults (06-81220443) of Irene Vos (06-81472001) Of stuur een e-mail aan Lilian Bults of Irene Vos

Elke reis begint met een eerste stap

Deel dit artikel:

Contactformulier

Vul onderstaande gegevens in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.