De deur naar binnen openen

De deur naar binnen openen

Als ‘geluk’ toch iets is dat meer van binnenuit komt, of in onszelf is te vinden, komt mij de vraag naar boven: hoe komen we dan bij die deur die naar binnen gaat? Oftewel, hoe komt je in contact met jezelf?

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en wat voor de een werkt, werkt misschien niet voor de ander. Een van de manieren waarop je de deur naar binnen opent is meditatie. Meditatie is een reis naar binnen, naar je kern. Mediteren kun je ook weer op verschillende manieren, maar het komt erop neer dat alle vormen van meditatie hetzelfde doel hebben: een manier van concentratie om weer krachten te verzamelen. Ik vergelijk het weleens met de batterij van je telefoon. Je gaat even aan de lader. Even ben je niet bereikbaar en sluit je je zintuigen af voor prikkels uit het dagelijks leven.

Meditatie beoefenen lijkt momenteel wel een hype en is helemaal ‘hot’. Zelf doe ik op dit moment bijvoorbeeld mee als tester van een nieuwe meditatie-app. De moderne tijd biedt ons veel tools om het gemakkelijker en toegankelijker te maken. Maar hebben we al die poespas eigenlijk wel nodig?

Wat is mediteren eigenlijk? Of nog beter, wat doe je eigenlijk? Moet je dan per se zitten, op de grond of op een meditatiekussen? Kurma legt het me uit:

“Wanneer de geest rustig wordt, ontstaan vanzelf helderheid en onmenselijke ruimte. Wil je je gedachten en gevoelens tot rust brengen, dan moet je jezelf vergeten en wegzinken beoefenen.” (Uit De zeven geheimen van een schildpad)

Als ik ’s avonds naar de yogastudio fiets, zie ik in onze waterrijke buurt vissers, wel of niet onder een hele grote paraplu, die vanachter hun hengels turen naar een dopper. Als je iets doet waarin je de tijd vergeet, zoals kinderen helemaal opgaan in hun spel of wanneer je naar een zonsondergang kijkt en wat voor je uit mijmert. Eigenlijk is dat een soort wegzinken, verstillen, even aan helemaal niets specifieks denken. Soms komen er flarden van gedachten binnen en die laat je ook weer gaan. Net als wolken in de lucht of golven van de zee. Het komt en het gaat. Het verschil tussen mijmeren en mediteren is misschien dat je er bij het laatste bewust voor kiest, en er tijd en ruimte voor maakt.

Mediteren betekent loslaten wat ons uit de kern rukt. Oftewel, dat wat helemaal niet bij je past en waar je van in de war raakt. Wanneer je mediteert, bevrijd je jezelf van alles dat je geest afleidt. Dit wordt ook wel de ‘monkey mind’ of het ‘apenbrein’ genoemd. Door onze aandacht naar binnen te richten en ons te ontspannen, beschermen we ons lichaam en ziel.

Wanneer ik “meditatie” intoets op Google, krijg ik afbeeldingen van personen zittend aan het strand bij zonsopkomst. (Of is het het nu juist zonsondergang?) Helaas woon ik zelf niet dichtbij het strand. Wel bij het bos, trouwens. Deze personen zitten in de kleermakerszit of, nog veel mooier of beter, in de hele of halve lotushouding. Dat is het meditatiebeeld dat wordt geschetst. Verder zie ik plaatjes van Boeddhabeelden en op elkaar gestapelde stenen. Wat heeft dat eigenlijk allemaal met meditatie te maken, vraag ik mij af.

 

Zeegeluiden zullen voor velen van ons een rustgevende uitwerking hebben en de golven van de zee staan symbool voor onze gedachten die komen en gaan. Mediterende monniken in een (Boeddhistisch) klooster, daar heb ik ook nog wel een beeld bij. Maar stenen stapelen die balanceren op elkaar… Zou dat een grote mate van concentratie vragen en daardoor een meditatieve uitwerking hebben? Geen idee. Mogelijk staat het voor in het moment aanwezig zijn. Dat zou maar zo eens kunnen. Goed, naast de stenen houden we dan nog de kleermakers- of lotushouding over.

Judith Hanson Lasater is voor mij een rolmodel als yogalerares. Haar uitspraken zijn voor mij een bron van inspiratie. Tijdens een van de (online) trainingen die ik bij haar volgde, stelde ze de vraag: “Creëert de fysieke houding de meditatieve staat? Of creëert de meditatieve staat de fysieke houding?” Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn? Laten we het gaan onderzoeken…

Wie meewil en zichzelf wil terugtrekken en het wegzinken wil beoefenen om deur naar binnen te openen: in het weekend van 16-18 november a.s. gaan we met een groep van gelijkgestemden bijladen en bezinnen. Met behulp van meditatie, teksten en Restorative Yoga. Opnieuw gebruiken we hierbij de natuur als spiegel.(er is 1 plek beschikbaar gekomen)

Bezinningsweekend “Van bewegen naar verstillen”

Samen met Lilian Bults van mens & organisatie organiseer ik voor de tweede keer dit bezinningsweekend “Vanuit bewegen, vertragen naar verstillen”. We gaan ons een weekend lang terugtrekken in de natuur van Twente (Reutum). We zijn te gast op een parelachtige plek, Erve Deperman genaamd, waar we ons gaan voeden met de stilte van de natuur. De zeven geheimen van de schildpad met elkaar (her)ontdekken. Meer informatie en vragen? Bel met Lilian Bults (06-81220443) of Irene Vos (06-81472001) Of stuur een e-mail aan Lilian Bults of Irene Vos

 

Deel dit artikel:

Contactformulier

Vul onderstaande gegevens in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Rooster

november  2018
MDWDVZZ
 12
Events on 2 november 2018
34
5
Events on 5 november 2018
6
Events on 6 november 2018
7
Events on 7 november 2018
89
Events on 9 november 2018
1011
12
Events on 12 november 2018
13
Events on 13 november 2018
14
Events on 14 november 2018
1516
Events on 16 november 2018
1718
19
Events on 19 november 2018
20
Events on 20 november 2018
21
Events on 21 november 2018
2223
Events on 23 november 2018
2425
26
Events on 26 november 2018
27
Events on 27 november 2018
28
Events on 28 november 2018
2930
Events on 30 november 2018
 

Eerstvolgende lessen

CAY

Begin: 14 november 2018,20:00

CAY

Begin: 16 november 2018,09:30

CAY

Begin: 19 november 2018,09:30