Ik heb een heel zwaar leven

Ik heb een heel zwaar leven

Geregeld hoor ik dat ik op een bekende cabaretière lijk. Mijn oogopslag en stem schijnen veel overeenkomsten te hebben. Daar maak ik in de yogales weleens dankbaar gebruik van wanneer ik een en ander wil verduidelijken.

Het zware leven, dat we toch zelf hebben gecreëerd, gaat op een gegeven moment zijn tol eisen. Ons lichaam wil ons zoveel mogelijk dienen, totdat het echt niet meer kan. Velen van ons  komen, net als ikzelf, in aanraking met yoga omdat we geconfronteerd worden met een (te) hoog eisenpakket dat we onszelf hebben opgelegd. Voor de een kan dit resulteren in een lichamelijke klacht of een blessure, of zelfs in ziekte, voor de ander wellicht in mentale en emotionele klachten. Ach, laten we eerlijk zijn, het is vaak een combi van beide. Niet voor niets kreeg ik zelf een blessure aan mijn achillespees. Je leest het in mijn blog “Luister naar het gefluister van je lichaam”.

Critical Alignment Yoga is de manier waarop je met jezelf en je lichaam omgaat

Kenmerkend voor de methode van Critical Alignment Yoga is de manier waarop je met jezelf en je lichaam omgaat. Je wordt (opnieuw) bewust van je lichaamshouding en je dagelijkse bewegingspatronen. De les begint eigenlijk pas echt wanneer je van je yogamat afstapt. Je kunt de oefening op de mat en de les in de studio ook wel vergelijken met een soort laboratoriumsituatie. Even stap je uit de alledaagse hectiek. Je parkeert je zorgen en zaken en de ruis van de wereld. Je laat alles een tijdje voor wat het is, om je aandacht naar binnen te keren. Om te vertragen en te verstillen. Hierdoor ontstaat ruimte voor bewustzijn. Ik geef hieronder een aantal voorbeelden. Misschien herken je jezelf…

Ik heb een heel zwaar leven - yogahoudingen zijn een spiegel

Hoe ga je om met je eigen gedachten, die steeds als popcorn in je hoofd oppoppen?

  • Geef jij nooit op en wil je de beste zijn?
  • Of neem je dit keer wat gas terug?
  • Ben je meer het type dat graag confrontaties uit de weg gaat?
  • Als het even tegenzit, geef je dan gemakkelijk op?
  • Bij weerstand, loop je er dan gauw met een grote boog omheen?
  • Zegt het stemmetje in je hoofd: “Dat kan ik toch niet”?
  • Hoe ga je om met een voor jou uitdagende houding?
  • Ben je zo’n type (net als ik) dat de tanden op elkaar zet en graag tot het uiterste gaat?

Yogahoudingen zijn onze spiegel

Yogahoudingen, die in de yogawereld ook wel asana’s worden genoemd, zijn bedoeld om weer met je lichaam in verbinding te komen. Eigenlijk zijn yogahoudingen onze spiegel; hoe jij en ik omgaan met onszelf. Met aandacht voer je de bewegingen uit. Je ervaart het aangename en het onaangename en kiest hoe je daarmee omgaat.

De yogahoudingen zijn geen doel op zich. Yoga is leren om goed voor jezelf te zorgen en je lichaam niet te verwaarlozen of er telkens weer het uiterste van te eisen. Ons lichaam is het huis waarin we wonen. Het is het enige wat we hebben als al het andere wegvalt. Dit beseffen we niet altijd.

“Een gezond mens heeft vele wensen. Een ziek mens heeft er maar een.”

Het is niet belangrijk of je je neus op je knieën legt, of dat je de houdingen van die bekende plaatjes in de bladen en boeken kunt uitvoeren. Maar waar gaat het dan wel om?

Ik heb een heel zwaar leven - yoga is optimaal bewegen, met zo weinig mogelijke inspanning

Optimaal bewegen met zo weinig mogelijk inspanning

Goede alignment wil zeggen dat je je lichaam met zo weinig mogelijk spanning optimaal kunt bewegen.

Niet alleen ons brein heeft een geheugen. Als je lichaam spanning niet goed afvoert, dan slaat het die spanning ergens op. Je krijgt dan vaak te maken met verzuurde, verharde en verstijfde spieren en pezen, die steeds meer hun functie verliezen. Andere spieren of delen van het lichaam gaan compenseren en zo ontstaat er een vicieuze cirkel. Je kunt er dan voor kiezen om naar een acupuncturist, manueel therapeut of masseur te gaan, maar dat verandert meestal niets aan je houding en bewegingspatronen. Iemand anders is voor je aan het werk, niet jijzelf.

Dat is bij Critical Alignment Yoga (CAY) wel anders. Vanuit beweging moet je zelf aan de bak. Door middel van zelfonderzoek op de yogamat voel je waar de stress en spanning in je lichaam zich bevinden. De natuurlijke vormen van je wervelkolom en skelet staan hierbij centraal.

Gebieden waar we vaak klachten ervaren zijn de onderrug, bovenrug en schouders. (Lees ook: “De kromme bovenrug”.) In CAY ga je bewust met die gebieden aan de slag om, eerst vanuit ontspanning, bewegelijkheid te bevorderen en er vervolgens kracht en coördinatie aan terug te geven. Hierdoor krijgt je wervelkolom stabiliteit waar dat nodig is, en creëer je meer flexibiliteit en mobiliteit.

Om zo vrij mogelijk te kunnen bewegen.

En dan mogen we wellicht steeds lichter door het leven gaan, in plaats van een heeeel zwaaar leven!

 

Word je eigen therapeut

Leef jij ook liever een lichter leven dan een ‘heeeel zwaaaar leven’?

Word je eigen therapeut en wees niet langer afhankelijk van anderen. Het Online Critical Alignment Yoga Programma kun je zo vaak herhalen als jij wilt. Je kunt ook eerst meedoen met de gratis 6-daagse challenge aan “Van rugklacht naar rugkracht!”

Uiteraard ben je ook van harte welkom voor een proefles bij Yoga Ommen. Of maak eens een afspraak voor een individuele yogales.

 

Aanbieding

Online Critical Alignment Yoga

Online Critical Alignment Yoga Programma

Nog steeds krijg ik geregeld te horen: “De oefeningen in de les zijn zo fijn. Maar als ik thuis ben en wil oefenen, dan weet ik het niet meer zo goed.” Dit was voor mij de reden om het Online Critical Alignment Yoga Programma (OCAYP) te maken. Inmiddels heb ik het alweer bijna twee jaar geleden gelanceerd.

Met de kortingscode  OCAYP10%  ontvang maar liefst €14,- korting op de OCAYP!

Normaal is de OCAYP €159,-, maar nu betaal je slechts €145,-. Yoga is voor mij niet een keer in de week op de yogamat, maar het dagelijks gaan toepassen. De oefeningen zijn gemakkelijk te leren en goed zelf thuis toe te passen.

Bestel OCAYP met €14,- korting

Deel dit artikel: