Critical Alignment Yoh=ga en Therapie onderrug

De stramme onderrug

De stramme onderrug

Bekken vooruit en in de rug hangen: het is een houding die je vooral vaak bij mannen ziet. Doordat de natuurlijke holling van de onderrug met de jaren is verdwenen, ontstaat stramheid. Dat kan leiden tot lage rug, zo vertelt Gert van Leeuwen in deel 4 van de rubriek in het Yoga Magazine.

Lage rugpijn staat op nummer 1 van chronische pijnklachten. Er gaat kennelijk iets grondig mis in het gebruik van onze rug. Van nature is de onderrug hol. In de loop van de jaren kan dit afnemen. Daarmee vervalt de goede doorgifte van energie en beweging die bij deze natuurlijk holle vorm hoort.

In ons bekken bevinden zich twee onderrugwervels die overgaan in het heiligbeen. In de yogalessen hoor je vaak dat je je bekken moet kantelen, maar van het goedbedoelde  ‘tuck your tailbone in’ wordt je onderrug juist instabiel, omdat je de strekking verliest. Een goede doorgifte van beweging begint ook niet in ons bekken, maar bij het middenrif. De onderste ribben brengen het middenrif in positie. Je kunt de ribben optillen of naar je buik bewegen. In die laatste beweging zit de moeilijkheid. Als je je ribben naar beneden brengt, zou je onderrug zich idealiter moeten strekken. Sterker nog, door die beweging wordt de kracht in de diepste spieren van de onderrug, de multi fidi, vanzelf opgewekt. Het is een kracht die niet vermoeit, zodat je  jarenlang moeiteloos achter een pc kunt werken. In de gespannen variant, waar deze aflevering over gaat, is die holle vorm niet meer aanwezig. Vooral mannen ontwikkelen dan vaak de zogeheten ‘sway-back’-houding. De drie onderrugwervels, die boven het bekken uitsteken, staan gebogen (vaak door te veel sit-ups). Dit kan stijfheid geven of herniavorming. Daarbij staan de twee in het bekken, die het tekort aan beweging compenseren, veel te diep. Dit geeft een te grote beweging naar binnen in de lage onderrug, wat kan leiden tot irritatie in de gewrichtjes van de wervelkolom en ischias-achtige beklemmingen geven. Mensen die deze vorm van onderrugklachten hebben klagen vaak over vermoeidheid. Ze houden niet van slenteren, winkelen en museumbezoek. Vrouwen ontwikkelen vaak een eigen variant op de deze lagerugproblemen en die komt de volgende keer aan bod.

Door hulpmiddelen als het rolletje kom je op plaatsen waar je zelf en ook in de yoga houdingen (asana’s) niet zo makkelijk bij komt. Door de druk van je lichaamsgewicht en de zwaartekracht, in samenwerking met je adem, kunnen de spieren van de onderrug zich weer ontspannen en komt de bewegelijkheid in de wervels terug.

Ben je geïnteresseerd geraakt en wil je zelf eens de effecten komen ervaren? De oefeningen zijn makkelijk te leren en kun je na wat oefenen ook goed zelf thuis toepassen. Voel je welkom voor een proefles bij Yoga Ommen, of maak een afspraak voor een individuele yogales.

Gert van Leeuwen is de oprichter van het Critical Alignment Yoga en Therapie-instituut.  Irene Vos is bij dit instituut opgeleid tot Critical Alignment yogadocent en Critical Alignment yogatherapeut.

Critical Alignment Yoh=ga en Therapie onderrug

 

Deel dit artikel:

Contactformulier

Vul onderstaande gegevens in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Rooster

januari  2019
MDWDVZZ
 123456
7
Events on 7 januari 2019
8
Events on 8 januari 2019
9
Events on 9 januari 2019
1011
Events on 11 januari 2019
1213
14
Events on 14 januari 2019
15
Events on 15 januari 2019
16
Events on 16 januari 2019
1718
Events on 18 januari 2019
1920
21
Events on 21 januari 2019
22
Events on 22 januari 2019
23
Events on 23 januari 2019
2425
Events on 25 januari 2019
2627
28
Events on 28 januari 2019
29
Events on 29 januari 2019
30
Events on 30 januari 2019
31 

Eerstvolgende lessen

CAY

Begin: 22 januari 2019,20:15

CAY

Begin: 23 januari 2019,20:00

CAY

Begin: 25 januari 2019,09:30